Information in english below
Monica Strømdahl
Monica Strømdahl (regissør) er en internasjonalt prisbelønt dokumentarfotograf utdannet fra Falmouth College of Arts.
I 2019 vant hun 1. premie i Årets Bilde, og ble nominert til «Leica Oscar Barnack Award (LOBA)». Monica er kjent for sin intime måte å portrettere mennesker og deres liv på.
Hun har tidligere laget kortfilmer, og på DOK25 vil hun vise «Flophouse America» som er hennes første langfilm.
Synopsis
På grunn av den pågående boligkrisen i USA er mange mennesker tvunget til å bo i nedslitte hoteller, kjent som «flophouses». Tolv år gamle Mikal deler et lite, billig rom på et av disse hotellene med foreldrene sine og katten deres, Smokey. Hjemmet deres er preget av kaos og alkoholmisbruk, men også av kjærlighet og håp om en bedre fremtid. Regissør Monica Strømdahl har tilbrakt årevis med å reise rundt i USA og dokumentere livet på disse hotellene.
For åtte år siden møtte hun Mikal, et av mange barn som vokser opp i dette miljøet. Denne «coming-of-age»-dokumentaren følger ham over tre år, og fanger smerten ved en ødelagt barndom sammen med varmen og kompleksiteten i familielivet.
Regissørens merknad
I 2005, som fotostudent i behov av billig overnatting, sjekket jeg inn på et nedslitt hotell i New York. Der møtte jeg et samfunn av mennesker som var avhengige av rimelig bolig, men som var utestengt fra det tradisjonelle boligmarkedet. I årevis ble det lille hotellet, med sine små, vindusløse rom, deres hjem.
Jeg returnerte år etter år med kameraet mitt, bodde der i flere måneder av gangen, og menneskene jeg møtte ble vennene mine. Da hotellet ble stengt på grunn av gentrifisering i 2013, ble leietakerne tvunget ut, og etterlot seg en dyp følelse av tap og urettferdighet. Denne opplevelsen drev meg til å dokumentere den pågående boligkrisen og livene til de som bor på hoteller og moteller over hele USA. Jeg kalte prosjektet Flophouse America.
I 2017, i en hotellobby, møtte jeg Mikal. En 11 år gammel gutt, oppvokst på hotellet og i kryssilden mellom fattigdom og avhengighet. Møtet med Mikal og familien hans fikk meg til å innse at fotografi ikke var nok til å fange historien deres. Jeg ønsket å gi dem rom til å snakke, til å bevege seg, til å vise kompleksiteten i livene deres utover stillbilder. Og slik gikk det 15 år lange fotoprosjektet over til film.
Flophouse America kan oppleves som utfordrende å se. Det er viktig å huske det store antallet barn som lever under de samme omstendighetene som Mikal, og viktigheten av å øke bevisstheten om fattigdom og foreldres avhengighet for å skape endring. Barn som Mikal møter sammenflettede utfordringer, inkludert uoppfylte grunnleggende behov, følelsesmessig traume, utdanningsbarrierer, sosialt stigma og systemiske ulikheter. Å overvinne disse hindringene krever tilgang til sterke støttenettverk, muligheter for å bygge motstandskraft, og omfattende samfunns- og politiske intervensjoner.
Jeg ønsket å gi en stemme til barn som Mikal, slik at de føler seg sett, styrket og representert. Ved å gi et reelt innblikk i problemet, kan vi ha en sjanse til å gjøre en forskjell.
Gjennom å lage denne filmen utviklet forholdet mitt til Mikal og familien hans seg til noe personlig og meningsfullt. Tilliten mellom oss gjorde at Mikal kunne sette klare grenser under opptakene. Noen dager var han ivrig etter å bli filmet og gå med mikrofon – andre dager gjorde han det klart at han ville ha pause. Mellom opptakene, da jeg var i Norge, holdt vi hverandre oppdatert om hverdagslige emner.
Da Mikals mor Tonya gikk bort, var jeg en av de første Mikal tok kontakt med. I de første dagene med sjokk og sorg snakket vi daglig. Filmprosessen stoppet naturlig nok. 10 måneder senere inviterte Mikal og faren hans Jason meg tilbake for å filme Tonyas begravelse, da de så det som et nødvendig siste kapittel for filmen. Dette var for meg et dypt tillitsøyeblikk.
Siden da har jeg hjulpet Mikal med å etablere langvarig terapi med en rådgiver som har blitt en integrert del av hans støttesystem. De har utviklet et sterkt forhold, og hun hjelper ham nå med å navigere i jobbsøknader og utdanningssystemer, og gir veiledning som strekker seg utover tradisjonell terapi. Hun hjelper ham også med å forberede seg på filmens utgivelse og virkeligheten at hans livshistorie snart blir offentlig. Det samme gjelder Jason. Jeg har også arrangert terapi for ham, og vi jobber kontinuerlig med å bygge et støttenettverk for dem i deres lokalsamfunn.
Til dags dato snakker Mikal, Jason og jeg regelmessig. Forbindelsen vår vil fortsette etter filmens premiere, og så lenge vi alle finner det naturlig og meningsfullt.
Visuell tilnærming
Flophouse America avslører de hverdagslige konsekvensene av en global krise. Gjennom unik tilgang til Mikal og familien hans, så vi en mulighet til å belyse både den personlige og samfunnsmessige innvirkningen av økende fattigdom og sosial ulikhet.
Filmet i en rent observerende stil, streber dokumentaren etter autentisitet. Å filme alene tillot meg å skape et intimt, ikke-påtrengende miljø, der all handling utspiller seg naturlig foran et statisk kamera. De nøye komponerte, lange, statiske opptakene står i skarp kontrast til familiens rå og ofte urovekkende virkelighet. Å stole utelukkende på tilgjengelig lys påvirket både innramming og kameraplassering, og visket ut skillet mellom dag og natt, noe som reflekterer familiens uregelmessige rutiner ettersom de skaper sin egen tidsfølelse.
I sin kjerne er Flophouse America en film om bruddstykker av barndom, sosial arv og ulikhet, men også om håp og drømmen om en bedre fremtid.
Monica Strømdahl
Monica Strømdahl (director) is an international award-winning documentary stills photographer graduated from Falmouth College of Arts.
In 2019, she won the 1st prize at the Norwegian Picture of The Year, and was nominated for the Leica Oscar Barnack Award (LOBA). Monica is known for her intimate way of portraying people and their lives.
She has made short films, and Flophouse America is her debut feature film.
Synopsis of the film
Due to the ongoing housing crisis in the U.S., many people are forced to live in run-down hotels, known as flophouses. Twelve-year-old Mikal shares a small, inexpensive room in one of these hotels with his parents and their cat, Smokey. Their home is marked by chaos and alcohol abuse, but also by love and the hope for a better future.
Director Monica Strømdahl has spent years traveling across the U.S., documenting life in these hotels. Eight years ago, she met Mikal, one of many children growing up in this environment. This coming-of-age documentary follows him over three years, capturing the pain of a fractured childhood alongside the warmth and complexity of family.
Director's note
In 2005, as a photography student in need of cheap accommodation, I checked into a run-
down hotel in New York. There, I met a community of people who relied on affordable housing but were shut out of the traditional housing market. For years, that small hotel, with its tiny, windowless rooms, became their home.
I returned year after year with my camera, living there for months at a time, and the people I met became my friends. When the hotel was shut down due to gentrification in 2013, its tenants were forced out, leaving behind a deep sense of loss and injustice. This experience drove me to document the ongoing housing crisis and the lives of those living in hotels and motels across the US. I called the project Flophouse America.
In 2017, in a hotel lobby, I met Mikal. An 11-year-old boy, raised in the hotel and in the crossfire between poverty and addiction. Meeting Mikal and his family made me realize photography wasn't enough to capture their story. I wanted to give them space to speak, to move, to show the complexities of their lives beyond still images. And so the 15 year photography project transitioned into film.
Flophouse America might be a trigger to watch. It is important to remember the vast number of children who live in the same circumstances as Mikal, and the importance of raising awareness about poverty and parental addiction in order to make change. Children like Mikal face intertwined challenges, including unmet basic needs, emotional trauma, educational barriers, social stigma, and systemic inequities. Overcoming these obstacles requires access to strong support networks, resilience-building opportunities, and comprehensive community and policy interventions. I wanted to give a voice to children like Mikal, for them to feel seen, empowered and represented. By offering a real insight to the problem, we might have a chance to make a difference.
Through making this film, my relationship with Mikal and his family evolved into something personal and meaningful. The trust between us allowed Mikal to set clear boundaries in the shoots. Some days, he was eager to be filmed and wear a mic–on others, he made it clear he wanted space. Between shoots, when I was in Norway, we would keep each other updated on everyday life topics.
When Mikal's mother Tonya passed away, I was one of the first people Mikal reached out to. In those initial days of shock and grief, we spoke daily. The process of filmmaking naturally stopped. 10 months later, Mikal and his father Jason invited me back to film Tonya's funeral, as they saw it as a necessary last chapter for the film. This to me was a profound moment of trust.
Since then, I have helped Mikal set up long-term therapy with a counselor who has become an integral part of his support system. They’ve developed a strong relationship, and she now assists him with navigating job applications and educational systems, providing guidance that extends beyond traditional therapy. She is also helping him prepare for the film’s release and the reality that his life story will soon be public. The same applies to Jason. I have arranged therapy for him as well, and we are continuously working to build a support network for them within their local community.
To this day, Mikal, Jason and I talk regularly. Our connection will continue after the film premieres, and for as long as we all find it natural and meaningful.
Visual approach
Flophouse America exposes the everyday consequences of a global crisis. Through unique access to Mikal and his family, we saw an opportunity to highlight both the personal and societal impact of rising poverty and social inequality.
Filmed in a purely observational style, the documentary strives for authenticity. Shooting alone allowed me to create an intimate, non-intrusive environment, with all action unfolding naturally in front of a static camera. The carefully composed, long, static shots contrast sharply with the raw and often unsettling reality of the family's life. Relying solely on available light influenced both framing and camera placement, blurring the distinction between day and night, reflecting the family’s irregular routines as they create their own sense of time.
At its core, Flophouse America is a film about fractured childhoods, social inheritance, and inequality, but also about hope and the dream of a better future.