Utstillinger DOK25

Foto: Adrian Øhrn Johansen

«Demokrati» 

Adrian Ørhn Johansen

Om prosjektet
I arbeidet med bokprosjektet Demokrati har han overvært 50 kommunestyremøter, hovedsakelig i kommuner med færre enn 10 000 innbyggere. Ifølge The Economist Democracy Index 2024 er Norge verdens mest demokratiske land.

Bio
Adrian Øhrn Johansen (f. 1986) jobber med selvstendige dokumentarprosjekter. Adrian er premiert en rekke ganger for sitt arbeid, blant annet er han tildelt Den store journalistprisen og «gull» i konkurransen årets vakreste bøker. Bildene hans er publisert i toneangivende internasjonale aviser og magasiner. Han har utgitt fire bøker.

Utstillingen står på Blomstertorget i Fredrikstad.


Foto: Matthis Kleeb

«From Trend to Trash» 

Matthis Kleeb

Om prosjektet

Prosjektet From Trend to Trash handler om konsekvensene av Fast Fashion-industriens fremvekst. Arbeidet ble til som en del av sjette utgave av Norwegian Journal of Photography.

Nordmenn ligger i verdenstoppen når det gjelder antall klesplagg vi eier per person. 97 prosent av alle klærne som samles inn gjennom innsamlingsbokser, eksporteres ut av Norge og selges på det globale bruktmarkedet for klær. Klesplaggene av lavest kvalitet selges til afrikanske land sør for Sahara. 40 prosent av de vestlige tekstilene som ankommer Kenya er syntetisk avfall og brennes på åpne bål med store CO₂-utslipp, eller brytes ned til mikroplast som havner i grunnvannet og i jordsmonnet. 35 prosent av all mikroplasten i havet stammer fra oljebaserte tekstiler. FN har betegnet moteindustrien som den mest forurensende industrien i verden etter oljebransjen. Klesbransjen er i dag ansvarlig for rundt 10 prosent av alle de globale CO₂-utslippene, som er mer enn all verdens flytrafikk og skipsfart til sammen.

 Av 100 milliarder klær som produseres i verden årlig, ender tre av fem plagg opp på søppelfyllinger eller i forbrenningsanlegg innen ett år etter produksjon. Som en konsekvens av manglende politiske tiltak som ansvarliggjør klesprodusenter, oversvømmes lavkostland av enorme mengder syntetisk tekstilavfall og brukte klær av lav kvalitet fra rike land i vesten. De uregulerte avfallsdeponiene forurenser miljøet og får alvorlige konsekvenser for lokalbefolkningen.

Bio

Matthis Kleeb er en norsk-sveitsisk frilansfotograf, født i Zürich i 1987. Med sin faglige bakgrunn som sosiolog, kombinerer han fotojournalistikk med samfunnsvitenskapelige perspektiver i arbeidet med internasjonale dokumentariske prosjekter over tid.

Utstillingen står på Fisketorget i Fredrikstad.


Vinner av Årets bilde 2024: Barn i seng av Gina Grieg Riisnæs

«Årets bilde» 

Pressefotografenes klubb

Kåringen av Årets bilde er Pressefotografenes klubb prestisjetunge, årlige premiering av det ypperste innen norsk foto- og videojournalistikk. Konkurransen bidrar til å sette det aller beste innen dokumentarfotografi på dagsordenen. Årets bilde bidrar også til å skape debatt og engasjement om fotojournalistikken, og bidrar til å sette en standard for visuell journalistikk.

Vinnerbildene fra Årets bilde 2024 vil henge inne på Litteraturhuset i Fredrikstad under festivalen.

Utstillingen henger inne på Litteraturhuset i Fredrikstad.


«Also This Will Change»  

Avgangsstudentene ved fotojournalistutdanningen på OsloMet

Also This Will Change is a photographic collaboration between students from Norway, Nepal and Bangladesh. Over the course of four weeks of fieldwork, each of the 26 students have had the opportunity to work independently on a major visual story, spending time with the people we photographed, listening to them, and sharing their voices through our lenses.

This year marked the final international documentary trip to Nepal for the photojournalism students- for now. After 22 years of collaboration and journeys to several countries, the last three have taken us to the mountainous nation nestled in the north of the Indian subcontinent. Additionally, four of our students traveled to Chile, Inda, Morocco, Indonesia and the Philippines. Each of us had the opportunity to work independently on a major visual story, spending time with the people we photographed, listening to them and sharing their stories with our camera. Themes such as identity, belonging, social justice and climate change have surfaced repeatedly, explored both outwardly and inwardly. These stories are human. They carry something timeless and familiar, even in unfamiliar places. In a world that feels more connected and more divided all at once, we believe that understanding the lives of others, even those far from our own, matters more than ever.

Utstillingen står på Flesketorget i Fredrikstad.